Sporządzanie bilansu

Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej, należy zgodnie z prawem wykonywać na koniec i początek roku obrachunkowego. Wykonanie zestawienia aktywów i pasywów w firmie, powinno zostać zrobione przez księgowego, ponieważ zna on dokładnie wytyczne jakimi trzeba się kierować. 
Wykonanie poprawnie bilansu wymaga zamknięcia kont księgowych. W tym celu sumuje się obroty po każdej stronie konta, a następnie ustala się salda końcowe. Salda końcowe aktywów i pasywów są kwotami, jakie należy zapisać w bilansie. Zgodnie z zasadą, że suma wartości majątku i kapitałów musi być równa. Gdy już wszystko się zgadza, bilans może zostać podpisany przez sporządzającego i kierownika jednostki. Gotowe zestawienie musi cechować się przejrzystością, rzetelnością, sprawdzalnością, ciągłością i zupełnością. 
 
Sporządzanie bilansu należy wykonać na koniec roku, w terminie do 30 marca roku następującego, po tym dla którego dokument się sporządza. Czynność tą można zlecieć odpowiednim osobom lub firmom, które wyręczają wszystkich, którzy się do nich zgłoszą.