Zaświadczenie o niezaleganiu to dokument wydawany przez kilka urzędów, na przykład Urząd Skarbowy, Urząd Marszałkowski czy urząd gminy lub miasta.
Wiedza o tym jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w szczególności może przydać się osobom starającym się o kredyt, o pozyskanie leasingu lub planującym zakupy na raty.
Sprawę pozyskania zaświadczenia można załatwić listownie, podczas wizyty w urzędzie oraz elektronicznie.
Niektórzy planują jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu, w przypadku, gdy ma się zaległości.
Nie ma niestety takiej możliwości, ponieważ urząd wydaje zaświadczenie tylko i wyłącznie potwierdzające aktualną i rzeczywistą sytuację finansową jednostki.
Możliwe jest także uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu, gdy chce się poznać sytuację podatkową innego przedsiębiorcy, ale wymaga to zgody kontrahenta.
Odstępstwem od konieczności posiadania zgody jest sytuacja wspólności majątkowej w małżeństwie, w takim przypadku składa się oświadczenie ORD-M, która potwierdza sytuację bez dodatkowych formalności.