Każda firma, niezależnie od rodzaju i wielkości, musi prowadzić własną księgowość. W Polsce najczęściej wybieraną formą działalności gospodarczej jest sp. z oo, w której należy prowadzić księgi handlowe. Zawiera się w nich nie tylko “operacje gotówkowe”, ale także te bezgotówkowe, które muszą zostać zarejestrowane. Księgowość spółek z o.o to kłopotliwe zadanie, które przedsiębiorcy najczęściej zlecają różnego typu biurom rachunkowym lub księgowym. Korzystanie z usług takiego biura jest wygodnym rozwiązaniem, ponieważ wiąże się ze znaczną oszczędnością czasu i posiada ubezpieczenie OC, które daje możliwość uzyskania odszkodowania w przypadku popełnienia błędu.
Prowadzenie księgowości umożliwia właścicielowi spółki zobrazowanie sytuacji gospodarczej w firmie i kontrolę wydatków wraz z przychodami. Pełna księgowość spółki z o.o. daję opcję ustalania własnego zakładowego planu kont, jednak należy pamiętać także o konieczności prowadzeniu jej zgodnie z ustawą o rachunkowości.
Po zakończeniu roku obrotowego trzeba sporządzić sprawozdanie finansowe, zawierające:
- rachunek zysków i strat,
- bilans,
- informacje dodatkowe.
Następnie należy złożyć je w Urzędzie Skarbowym.
Co daje księgowość spółek z o.o.?
- wgląd w uporządkowane dokumenty finansów spółki,
- kontrolę wydatków i przychodów,
- kontrolę sytuacji gospodarczej w kraju,
- możliwość ustalania zakładowego planu kont.