Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to zdecydowanie jeden z najważniejszych dokumentów w całym przedsiębiorstwie, gdyż określa i reguluje zasady jego działania. Z powodu wagi tego dokumentu, wymaga się, aby umowę sporządzać w formie aktu notarialnego.
Ustawa o rachunkowości i Kodeks Spółek Handlowych w pewien sposób warunkują treść takiej umowy, a konkretnie – narzucają wymagania, co powinna zawierać taka umowa. Zgodnie z tymi postanowieniami, w umowie zawrzeć należy:
– firmę (nazwę) i siedzibę spółki,
– przedmiot działalności spółki,
– wysokość kapitału zakładowego,
– liczbę oraz wartość nominalną poszczególnych udziałów,
– informację czy wspólnik może posiadać większą liczbę udziałów,
– potwierdzenie zarządu o uiszczeniu kapitału zakładowego.
Zmiana umowy spółki z o.o. wiąże się z koniecznością zgłoszenia jej w Krajowym Rejestrze Sądowym, o czym należy pamiętać, bo w przypadku, gdy zmiana umowy spółki z o.o. nie zostanie zgłoszona, to możemy być narażeni na przykre konsekwencje.