Analiza SWOT jest procedurą analityczną, stosowaną jako narzędzie analizy sytuacji jakiegokolwiek przedsięwzięcia. Dzięki niej możliwe staje się określenie najlepszych kierunków rozwoju danego obiektu, poprzez analizę jego otoczenia i badanie wewnętrznych i zewnętrznych czynników.
Nazwa analizy powstała z połączenia pierwszych liter angielskich słów:
-S (Strenghts), oznaczające “mocne strony”; rozpatrywane są tu zalety i przewaga w konkurencyjności,
-W (Weaknesses), oznaczające “słabe strony”; rozważane są wady i bariery w konkurencyjności,
-O (Opportunities), oznaczające “szanse”; pokazuje szansy na korzystne zmiany,
-T (Threats), oznaczające “zagrożenia”; chodzi tutaj głównie o niebezpieczeństwo niekorzystnych zmian.
Poprawnie dokonana analiza SWOT w oparciu o powyższe wskazówki, pozwoli przedsiębiorcy na otrzymanie najlepszego rozwiązania do realizacji planowanych celów oraz ukierunkuje go na odpowiednie wykorzystanie potencjałów firmy. Uświadomi mu także jakie aspekty należy wyeliminować, bądź ulepszyć.