Każdy przedsiębiorca nawet ten, który prowadzi niedużą działalność, musi brać pod uwagę obowiązek prowadzenia księgowości firmy. Księgowość małych firm może być prowadzona w formie uproszczonej, którą zwie się potocznie małą księgowością. Na czym ona polega?
W uproszczonej księgowości prowadzi się:
- księgi przychodów i rozchodów (przy opodatkowaniu wg skali podatkowej lub podatku liniowym),
- ewidencję przychodów (ryczałt od przychodów), które stanowią podstawę do rozliczeń dokonywanych z Urzędem Skarbowym.
Jeżeli przedsiębiorca będzie czynnym podatnikiem VAT, wtedy mała księgowość zobowiązuje go do prowadzenia rejestru zakupu i sprzedaży VAT. Na ich podstawie podatnik będzie wypełniał deklaracje rozliczeniowe, które należy złożyć do 25 dnia każdego miesiąca.
Składki ZUS to kolejny element małej księgowości. Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników jest zobowiązany płacić składki do 10 dnia miesiąca, za miesiąc poprzedni. Natomiast jeżeli w firmie zatrudnieni są pracownicy termin ten zostaje wydłużony o pięć dni (15 dnia miesiąca).
Księgowość małych firm jest bardzo często prowadzona samodzielnie przez przedsiębiorców. Pozwala ona na ograniczenie kosztów. Ułatwieniem jest szereg dostępnych programów online dzięki, którym księgowość małych firm jest zdecydowanie prostsza.