Naszej uwadze nie może umknąć fakt, że każde przedsiębiorstwo jest zmuszone posiadać dokumentację opisującą przyjęte zasady rachunkowości. Powinna ona zawierać pewne elementy, wymienione poniżej:
- określenie roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych,
- metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego,
- sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym co najmniej zakładowy plan kont, wykaz ksiąg rachunkowych, opis systemu przetwarzania danych,
- system służący ochronie danych i ich zbiorów.
Tworzenie zakładowego planu kont jest niezwykle ważną kwestią dla każdego przedsiębiorstwa. Zawiera on wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej. Pozwala się na stosowanie wzorcowych planów kont, ponieważ tworzenie zakładowego planu kont jest bardzo pracochłonne. Opracowany przez jednostkę zakładowy plan kont stanowić będzie załącznik do dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości.